اصطلاحات مهم استارتاپی که باید بدانید(بخش دوم)

تاریخ نگارش: شنبه, 4 دی 1400

واژگان و اصطلاحات استارتاپی حوزه مشتری‌مداری


در این قسمت تعاریف ساده واژگان استارتاپ در حوزه مشتری‌مداری جهت شناخت انواع مشتری و نحوه برخورد با آن‌ها آورده‌شده‌است.

نرخ ریزش (Churn rate) :

درصدی از مشترکان یک سرویس که بعد از یک زمان معین اشتراک خود را ادامه نمی‌دهند.

نرخ کلیک (Click Through Rate) :

معیار سنجش کمپین‌های آنلاین که نشان می‌دهد در ازای نمایش صفحه، آگهی و ایمیل چه تعداد کلیک انجام شده‌است.

هزینه جذب مشتری (Customer Acquisition Cost) :

میزان هزینه لازم برای بازاریابی، فروش و … تا بتوان مشتریان جدیدی را جذب استارتاپ کرد.

مدیریت ارتباط با مشتری (Customer Relationship Management) :

به معنای ایجاد روابط ارزشمند و تلاش برای توسعه، حفظ و بهینه‌سازی آن به صورت دوطرفه بین مشتریان و استارتاپ می‌باشد.

پذیرندگان آغازین (Early Adopters) :

اشخاصی (حقیقی یا حقوقی) که مشتریان اولیه محسوب می‌شوند و زودتر از دیگران از یک محصول یا تکنولوژی استفاده می‌کنند.

آن‌ها با استفاده از محصول به شما بازخورد می‌دهند و این باعث می‌شود تا نقایص محصول را بهبود دهید، در هزینه و وقت شما صرفه‌جویی می‌شود و نفوذ شما در بازار افزایش می‌یابد.

اکثریت پیش‌گام (Early Majority) :

مشتریانی که بعد از پذیرفتگان آغازین می‌آیند، اکثریت پیشگام هستند.

آن‌ها از مزایای فناوری‌های جدید با خبر هستند و به آن اعتماد دارند ولی صبر می‌کنند تا پذیرفتگان آغازین آن را امتحان کنند و بعد آن‌ها شروع به خرید و یا استفاده می‌کنند.

ارائه آسانسوری (Elevator Pitch) :

این مورد به این معناست که بتوانید در یک زمان کوتاه (به کوتاهی زمانی که شخصی را در آسانسور می‌بینید) ارتباطی مؤثر ایجاد کنید، به طوری که شخص مقابل ترغیب شود تا به صحبت‌های شما گوش دهد تا زمینه‌ای شود برای ارتباطی طولانی‌تر.

ارزش طول عمر مشتری (Life Time Value – LTV) :

به میزان سودی که هر مشتری در مدت زمان ارتباط با استارتاپ شما برای شما ایجاد خواهد کرد گفته می‌شود.

پرسونا (Persona) :

بازخورد جامع از یک مشتری ایده‌آل و همه‌چی تمام است.

به شما کمک می‌کند تا مشتریان خود را بهتر بشناسید و متناسب با نیاز آن‌ها، استارتاپ خود را طراحی، پیاده‌سازی و یا اصلاح کنید.

توصیه (Referral) :

مشتریانی که دوستانشان هم از محصولات شما استفاده می‌کنند رغبت بیشتری دارند تا آن‌ها هم از محصولات شما استفاده کنند.

اگر مشتریان به مرحله توصیه برسند به این معنی است که علاوه بر اینکه خودشان از محصولات استفاده می‌کنند به دوستانشان و خانواده هم توصیه می‌کنند تا از این محصولات استفاده کنند.

ارزش پیشنهادی (Value Proposition) :

ارزش پیشنهادی بیانگر مزایای محصول و یا خدمات یک شرکت نسبت به شرکت‌های رقیب در زمینه‌های مختلف از قبیل: قیمت، کاهش هزینه، کاهش ریسک و … می‌باشد.

منبع: https://karnakon.ir/